Fotball Historikk

1974 – 1976
Det er for tiden stor aktivitet i alle grupper unntatt juniorklassen der vi har problemer med å stille lag. Om ikke resultatene er de beste har i alle fall interessen og innsatsen vært på topp. A-laget spiller sine hjemmekamper på Flint’s bane , mens de øvrige grupper spiller sine kamper på egen bane, populært kalt ”Sahara ground”. Vi lider dessverre under å ha en lite tilfredsstillende bane, som i enkelte perioder nesten ubrukelig. Men vi setter vår lit til kommunen, og det ser nå lysere ut .
Det ble i 1975 dannet ungdomslag der vi har tilgang på flere spillere. Dette er et rekrutteringslag for A-laget. Vi sliter fremdeles med dårlig bane.
Året er 1976 og vi stiller nå med lag i alle klasser og resultatene er tilfredsstillende.

1977 – 1980
I 1977 stiller vi lag i alle klasser, men juniorlaget måtte
dessverre trekke seg etter halvspilt sesong. Det arbeides
godt i alle grupper og vi stortrives på ny bane. Endelig har vi fått ny bane som har vært en lang og kronglete vei

Den har allerede rukket å bli litt grønn. Dette gjør at vi igjen
kan stå på egne ben. Vi bør gi en honnør til Per Sakshaug
og Per M. Holmøy for sitt pågangsmot.
Videre hadde vi i 1978 en jubilant som har spilt 300 A-lagskamper
, Gunnar Oseberg. Trenere og lagledere arbeider bra, selv om ikke resultateneer på topp. A-laget ble i 1980 kretsmestere og rykket opp i 5. divisjon. Mye av æren for dette er nok to mann, nemlig Jan E. Jørgensen
og en trofast og pliktoppfyllende Bjarne Bjørnstad. Fotballgruppa arbeider for tiden bra.

1980 – 1983
Det skal selvfølgelig nevnes at vi i år har klart å stille et pikelag og det for første gang i Slagens historie. I 1981 holder vi oss i 5 divisjon, og jentene klarer seg bra.

Videre har vi i 1982 to nye jubilanter som har oppnådd 300 A-lagskamper, Vidar Sølversen og Per Gabrilelsen. Vi må fremheve A-lagets meget gode sesong i 5 divisjon med en tredje plass (54 – 32 i målforskjell). Etter to år som pikelag var plutselig pikene blitt damer. Dette gikk nok ikke så bra, men stå på damer.

1983 – 1988
Fotballgruppa har i perioden fulgt med i tiden både styre og fotballmessig. I 1986 ble det 2 årig valg av styremedlemmer som lettet valgkomiteen for en del arbeid. I det samme tidsrommet har vi hatt lag i alle klasser, til og med damelag. Tone Danielsen passerte 100 kamper i 1986.
Dessuten har vi hatt flere seniorlag, juniorlag og alle aldersbestemte klasser

Styrene har hatt bra kontinuitet med Øivind Lindtveit, Kjell Johansen – Magne Skovly som leder. I samme tidsrom har
Rolf Mildestvedt satt klubbrekord i A-lagskamper med 349. Bjarne Bjørnstad har gitt seg som oppmann etter mange år.
Høsten 1988 kom Kjell Bruland inn som leder, og de neste 5 år var han med på alt i fotballgruppa.
1989 A-laget vant regionsavdelingen i Postsparebank Cupen, et uoffisielt NM for lavere divisjoner. I semifinalen på landsbasis tapte Slagen for Østsiden etter straffespark. Slagens seniorlag er ett av de få lag som har hatt opprykk med to divisjoner –høsten 1989 rykket laget opp, nytt seriesystem, og det ble 3 divisjon fotball. Etter flere år med Sigurd Ravndal som trener, ble det suksess. Det første året i 3 divisjon –sogar med 5 plass.

At vi i samme periode har flere seniorlag, juniorlag, gutte- og småpike, smågutt og minilag, viser fin aktivitet.
I dette tidsrommet startet også Oldboys laget. At vi alle disse årene har drevet loddsalg, julekalender salg, loppemarked og mange andre aktiviteter, har holdt økonomien innen en god ramme i hele denne perioden.
Etter 93 sesongen gikk Øivind Lindtveit ut av styret etter mer enn 25 år med verv eller trener oppgaver. På høstens årsmøte ble han utnevnt til æresmedlem sammen med Per Sakshaug, som også har hatt mye med fotballgruppa å gjøre. At Kjell Bruland og flere styremedlemmer ga seg etter 93-sessongen, gjorde at det ble ny epoke i gruppa. Det ble satset mer på aldersbestemte lag, som er meget positivt for fremtiden. Ønsker at det snart kommer et juniorlag igjen, det trengs. Økonomi og dugnadsarbeid henger som kjent sammen, og fotballgruppa hadde meget god økonomi.
Svein Gunnar Førsund har holdt en god hånd over senioravdelingen, selv om det ble 6 divisjonsspill. Nå håper vi på stor rekruttering fra egen stall for å holde senioravdelingen i gang. I de fleste av de siste 10 år har Kari Hytten gått igjen i styre og komiteer. At brødrene Bjarne og Rolf Bø ble utnevnt
til æresmedlemmer etter trofast tjeneste mye av tiden i fotballgruppa, var velfortjent. Per Henry Olsen har også gitt seg etter mange gode år i støtteapparatet. Rolf Bø ble forbundsdommer i 1975. Han dømte i 2.divisjon og var linjedommer i eltiteserien i flere sesonger. I 1980 var han linjedommer i finalen i NM for junior.
Tidligere kretsdommere: Roar Buer, Per Magnus Holmøy, Einar Danielsen.
Aktive dommere: Geir Ove Nilsen og Svein Brenna.

Ledere i perioden 1974 – 1999
1975 Per A. Swift